People’s Choice Award

Den internationale fotokonkurrence 'Wildlife Photographer of the Year' er verdens største af sin slags, og igen i år kan de 100 bedste billeder af natur og dyreliv opleves på Statens Naturhistoriske Museum. Ud over de udstillede billeder valgt af en professionel jury, udpeger Natural History Museum i London yderligere 25 billeder til en global offentlig afstemning og vinderen af den eftertragtede publikumspris 'People's Choice Award' er nu fundet.

Det blev den britiske fotograf Ian Wood, der løb med publikumsprisen i 'Wildlife Photographer of the Year' med sit fotografi 'Ingen adgang' af en grævling, der lunter forbi en sært genkendelig graffiti i St Leonards-on-Sea, England.

De 25 nominerede billeder til årets publikumspris 'People’s Choice Award' modtog et rekordhøjt antal stemmer, hvor over 76.000 natur- og fotointeresserede fra hele verden stemte på deres favorit.

Få historien bag Ian Woods vinderbillede nedenfor og se de andre nominerede.

'Ingen adgang' af Ian Wood (Storbritannien)

VINDER AF 'PEOPLE'S CHOICE AWARD 2024'

Det perfekt timede fotografi 'Ingen adgang' af den britiske fotograf Ian Wood har vundet publikumsprisen til årets 'Wildlife Photographer of the Year'. Billedet viser en europæisk grævling, der kigger op på en graffiti af en svært bevæbnet artsfælle i St Leonards-on-Sea, England.

Da beboere i St Leonards-on-Sea begyndte at efterlade madrester på fortovet til ræve, opdagede Ian Wood, at grævlinger fra et nærliggende bo også kom for at finde føde. Efter at have set en grævling gå langs fortovet ved denne væg en sen aften, besluttede han sig for at fotografere den. Han opstillede derfor et lille skjul ved vejkanten for at fange øjeblikket. Den eneste lyskilde var en gadelygte, som oplyste dyret, mens det bevægede sig afsted.

Ian Wood siger:
"Den enorme kærlighed til grævlinger, som mit foto har modtaget, siden det blev nomineret til 'People’s Choice Award', har været overvældende på den smukkeste måde. At få at vide, at mit billede har vundet, er en stor ære. Men der er også en mørkere side af dette billede. Jeg bor i det landlige Dorset, hvor jeg arbejder på et rewilding-projekt for at forbedre levestederne for en lang række vilde dyr. Aflivningen af grævlinger har reduceret bestanden drastisk, og jeg frygter, at vi i nogle dele af England snart kun vil se grævlinger i byområder. Mit håb er, at dette billede kan skabe opmærksomhed om de ødelæggende konsekvenser af grævlingeaflivningen og være med til at skabe forandring."

'Familiebånd' af Nora Milligan (USA)

En chimpanse stopper op og kigger ned på sin familie, kendt som Rekambo-gruppen, der er på vej hen over skovbunden i Loango Nationalpark i Gabon.

'På kanten af natten' af Jess Findlay (Canada)

En spøgelsesagtig slørugle flyver ud ad loftsvinduet i en forladt lade for at jage efter bytte på markerne uden for Vancouver, Canada. 

'En kold fornøjelse' af Sue Flood (Storbritannien)

Den dramatiske blågrå himmel fremhæver en Weddell-sæls bløde grå farver, mens den tager sig en lur på en isflage i Neko-havnen på Den Antarktiske Halvø.  

'Snusende sengi' af Piotr Naskrecki (Polen)

En sjælden firtået sengi leder efter biller og andre lækkerbiskener blandt nedfaldne blade i Gorongosa Nationalpark i Mozambique. 

'Hvidt i hvidt' af Michel d’Oultremont (Belgien)

En hermelin, der sidder op for at holde øje med sit territorium, er perfekt camoufleret i det belgiske snelandskab. 

'Glødende glorie' af Francisco Negroni (Chile)

En dobbelt linsesky oplyses ved mørkets frembrud af lava fra Villarrica-vulkanen i Chile.

'Legende ulve' af Arvind Ramamurthy (Indien)

En flok ulve afbryder kortvarigt deres leg på markerne i Bhigwan i Indien. 

'Bjergenes konge' af Aaron Baggenstos (USA)

En puma skuer ud over sin verden fra et vindblæst klippefremspring i det barske bjerglandskab i Torres del Paine Nationalpark, Chile. 

'Samhørighed' af Ivan Ivanek (Tjekkiet)

Et par iøjnefaldende rødbenede kostumeaber parrer sig på den skovklædte Sơn Trà-halvø i Vietnam. 

'Tilløb' af Brad Leue (Australien)

Regntidens vandmasser, som har været undervejs gennem floderne fra det nordlige Queensland i månedsvis, nærmer sig bredden af en af verdens største saltvandssøer – Kati Thanda–Lake Eyre i South Australia. 

'Ulovlig indtrængen' af Bence Máté (Ungarn)

En ellekrage forsvarer sit territorium mod en tilsyneladende uanfægtet lille ugle, som har vovet sig ind i kragens yngleområde i Kiskunság Nationalpark i Ungarn.

'Faldne skønheder' af Carlo D’Aurizio (Italien)

En collage af døde dag- og natsommerfugle flyder på overfladen af et vandløb i San Bartolomeo-dalen i Majella Nationalpark, Italien.

'Aftensang' af Christian Brinkmann (Tyskland)

En solsort slår sin trille afbildet i silhuet mod lysene fra en forlystelsespark i Münster, Tyskland.

'Silhuetter i sne' af Devon Pradhuman (USA)

Fire ulve krydser et minimalistisk snelandskab med nøgne aspetræer på jagt efter det næste måltid i Yellowstone Nationalpark, USA.

'Det klør!' af Mark Williams (Storbritannien/Canada)

I det lave vand gnubber en hvidhval sig mod flodbunden for at komme af med døde hudceller ved Nordvestpassagen i Arktisk Canada

'Til salg' af Jose Fragozo (Portugal)

Denne gepardunge – endnu et offer for den ulovlige handel med vilde dyr – hvæser, mens den venter på at blive solgt i Somaliregionen i Etiopien.   

'Møde i marsken' af Michael Forsberg (USA)

En camoufleret biolog nærmer sig en truet trompetértrane for at tjekke dens helbredstilstand og skifte GPS-senderen, der sporer tranens flugt i Louisiana, USA.

'Snigløb' af Erlend Haarberg (Norge)

En isbjørneunge forsøger sig med et overraskelsesangreb på en mallemuk i øgruppen Svalbard i Norge.

'Slå alarm' af Savannah Rose (USA)

En bæver klasker halen ned i vandet for at varsko familien om ubudne gæster i en lille sø i Jackson, Wyoming i USA.

'Den gæve gekko' af Willie Burger van Schalkwyk (Sydafrika)

En sydafrikansk sandgekko viger ikke en tomme for en lys sandhøg i Kgalagadi Transfrontier-parken i Sydafrika.

'Drømmeskoven' af Samuel Bloch (Frankrig)

En nordlig kæmpestormfugl ligger på rede i udkanten af en skov af newzealandske rātā-træer på Enderby Island. 

'Spiddet' af David Northall (Storbritannien)

En blødende, men beslutsom honninggrævling i Botswana vender tilbage for at gøre det af med et hulepindsvin, som forinden havde prøvet at forsvare sig.  

'Flydende føde' af Noam Kortler (Israel)

En pyntekrabbe sidder på en søpung og finkæmmer vandet for plankton ud for Komodo-øen i Indonesien. 

'Koncert i skoven' af Vincent Premel (Frankrig)

En Surinam-tudseløvfrø puster kinderne op for at hidkalde en mage efter den første regn i Fransk Guiana.