DNA på FORKANT søger gymnasier til etablering af DNA-laboratorier
Målet for det nuværende projekt og for fortsættelsen er, at etablere DNA-laboratorier på udvalgte gymnasier i Danmark, således at flere gymnasieelever får mulighed for at arbejde videnskabeligt med avancerede laboratoriemetoder, ny teknologi og samtidig bidrage til forskningen på KU.
DNA på FORKANT har siden 2022 inviteret tusindvis af gymnasieelever og -lærere med i projektets forskellige dele: feltarbejde med indsamling af vandprøver, laboratoriearbejde med ekstraktion og analyse af miljøDNA, formidlingsevents hvor nyeste viden om natur og viden deles, individuelle SRP/SOP-projekter og endda til udarbejdelse og publicering af videnskabelige artikler!
I projektets første år var målet at etablere to DNA-laboratorier på gymnasier, der dækkede dele af Danmark, som ikke lå i nærheden af universiteter eller lignende institutioner, hvor gymnasieelever kunne arbejde med DNA-analyse. Efter en åben ansøgningsproces valgte FaDB, at etablere de to laboratorier på hhv. Herning Gymnasium og Hjørring Gymnasium & HF. Sammen med laboratoriet på Statens Naturhistoriske Museum i København har DNA på FORKANT kunnet nå gymnasier fra Region Midtjylland, Region Nordjylland og Region Hovedstaden.
Nu vil vi etablere to DNA-laboratorier på lokale gymnasier i hhv. Region Syd og Region Sjælland. Og dit gymnasium kan ansøge om at blive vært for ét af de to laboratorier!
Har du spørgsmål til projektet eller hvad det vil sige at være vært for et DNAlab, så tag endelig kontakt til projektleder Maria Rytter-Nielsen.
Tlf.: 24 85 14 22
E-mail: maria.rytter@snm.ku.dk
Hvad er et DNA-laboratorium?
Laboratorierne skal fungere som center for de omkringliggende uddannelsesinstitutioner, der kan benytte faciliteterne til at arbejde videnskabeligt med miljøDNA og real-time PCR til undersøgelse af biodiversitet i vand. Det betyder, at langt flere af landets gymnasieelever får mulighed for at bidrage direkte til den forskning, som finder sted på museet og universitetet. DNA på FORKANT rækker ud til skoler, der geografisk ligger i kanten af landet og projektet vil udføre fremtidens forskning med nutidens gymnasieelever.
Laboratorierne bliver udstyret med alt nødvendigt materiale og maskiner, der er nødvendige for at arbejde med analyserne. Nabo-gymnasier kan komme og arbejde med analyserne gratis, og værtsskolen kan selv benytte udstyret til analyser i eller uden for projektet. Til hvert laboratorium frikøbes en lokalt ansat (lærer) svarende til ca. 5 % af et årsværk som en del af projektgruppen og koordinator af de praktiske opgaver og laboratorieanalyser.
Hvad skal undersøges i DNA-laboratorierne?
DNA på FORKANT vil invitere elever og lærere til at arbejde med arter, lokaliteter og forskningsspørgsmål, som har interesse for Museets og KUs forskere. Resultaterne skal give ny information om de enkelte arter, samspillet imellem dem, og sammenhængene med klimaforandringer, næringsudledning, fiskeri og andre menneskelige påvirkninger. Materialer, understøttende information og opkvalificerende kurser skal klæde lærerne på til selv at gennemføre forløbet med deres klasse. Derudover bliver der mulighed for at deltage i feltarbejde og analyse af data og resultater gennem en online database.
Hvordan er ansøgningsprocessen?
Alle landets gymnasielle uddannelsesinstitutioner og har mulighed for at ansøge om at blive vært for et af projektets DNA-laboratorier. Det kræver, at skolen har mulighed for at stille et undervisningslokale til rådighed, samt at der tilknyttes en kontaktlærer. Til gengæld vil hver skole få al udstyr og materialer til udførelse af real time PCR-analyser samt dækning af lønomkostninger i forbindelse med kontaktlærerens timeforbrug.
Send en ansøgning inden d. 1. april i formularen nederst på siden.
Efter ansøgningsfrist vil FaDB udvælge de to skoler, som bedst lever op til udvælgelseskriterierne. Forskerne på KU vil i denne proces have mulighed for at bidrage med synspunkter og input.
I begyndelsen af maj vil de nye DNA-laboratorier få besked, og dette vil blive offentliggjort i Biofag samt på www.DNApåFORKANT.dk. Herefter påbegyndes indretning og organisering af laboratorierne.
Den 20. august mødes hele projektgruppen i DNA på FORKANT til en kick off-dag, hvor samarbejdet officielt skydes i gang.
Kriterier for udvælgelse
Hvad kræver det af gymnasiet for at blive vært for et DNA-laboratorium:
- Gymnasiet skal være beliggende i Region Syd eller Region Sjælland, og nær offentlige transportmuligheder.
- Kunne stille et undervisningslokale til rådighed, som er egnet til undervisning i biologi og bioteknologi med plads til min. 30 elever og laboratorieudstyr.
- En lærer frikøbes hvert skoleår med ca. 5% af et årsværk som laboratoriets kontaktperson. Kontaktpersonen står for laboratoriedriften og hjælper med at afvikle laboratorieanalyser ved klassebesøg.
- Kontaktpersonen deltager i møder med den øvrige projektgruppe, herunder kick-off mødet d. 20. august., De fleste øvrige møder afholdes online.
Hvad vægtes positivt i udvælgelsen?
- I ansøgningen beskrives hvilke omkringliggende uddannelsesinstitutioner, som ansøger forventer vil benytte et DNA-laboratorium i området.
- Ansøgningen skal gøre rede for, at det er transportmæssigt nemt for en udefrakommende gymnasieklasse at besøge laboratoriet.
- Ansøger bedes give eksempler på interessante muligheder for undersøgelser af biodiversiteten i nærområdet i forbindelse med overvågning af arter, registrering af miljøDNA, undersøgelser af natur m.v.
- Ansøgningen skal indeholde en beskrivelse af, hvilke muligheder, der er i lokalområdet for samarbejde med eksterne partnere eller andre aktører som kunne have interesse i at blive en del af projektet eller få del i projektets resultater vedr. miljøDNA og artsovervågning.
Hvad får gymnasiet ud af at være vært for et DNA-laboratorium?
- Laboratorieudstyr inkl. service, bl.a. en real-time PCR maskine (Aria Mx), Finnpipetter, Qubit Fluorometer (måling af DNA-koncentration), centrifuger, varmeskab, køle-fryseskab. Udstyr har en værdi mellem 350.000-500.000 kr.
- Mulighed for at bruge laboratoriets udstyr i anden undervisningssammenhæng (driftsmaterialer skal dog i dette tilfælde dækkes af skolen selv).
- Blive en del af et netværk omkring det lokale DNA-laboratorium.
- Være med til at udvælge arter og naturområder, som skal undersøges i projektet.
- Blive en del af forskningen på Københavns Universitet.