Alt peger på, at elevernes læringsudbytte bliver større, hvis besøget er planlagt i fællesskab mellem lærer og elever. Eleverne skal kende formålet med turen og have medejerskab over de faglige opgaver og undersøgelser, som skal gennemføres på turen. Desuden er det oplagt at give eleverne medansvar for at planlægge selve ekskursionens praktiske forløb.
Efter et besøg husker eleverne især, hvad de gjorde, og hvad de følte og oplevede. Dernæst husker eleverne hvad de lærte.
Gratis forberedelsesbesøg for grundskole- og gymnasielærere
Som lærer kan du på forhånd besøge museet gratis med henblik på at forberede din klasses ekskursion. Du skal medbringe dokumentation. Dokumentation kan være en skrivelse fra skolens kontor med stempel og underskrift.
Forberedelsesbesøg kan lægges alle hverdage i skoleåret. Du kan ikke lave forberedelsesbesøg i weekender, helligdage og ferier.
Før besøget
Formål og fagligt indhold
Tal med kollegaer og elever om, hvad formålet og meningen med besøget er. Er besøget en appetitvækker i starten af et undervisningsforløb, et input undervejs, en perspektiverende oplevelse som afslutning på et undervisningsforløb eller en social tur for klassen? Har I et fælles fagligt undersøgelsesspørgsmål, I skal finde svar på, eller skal eleverne planlægge deres egne undersøgelser?
Praktiske forhold
Forbered eleverne på ekskursionen. Fx hvordan ser der ud på et museum? Hvorfor har vi museer? Hvad er Statens Naturhistoriske Museum? Hvilke oplysninger og data kan vi finde på museet? Hvem kan vi møde på et museum? Hvordan opfører man sig på et museum? Hvordan kommer I fra skolen til museet? Hvordan finder vi rundt på museet? Kan man spise sin madpakke på museet? Læs om det praktiske her.
Tal om, hvad eleverne skal lære
Forbered eleverne begrebsmæssigt. Hvilke begreber indenfor det faglige område kender vi allerede? Hvad handler museets udstillinger om? Hvilke udstillinger er mest relevante at besøge i forhold til ekskursionens mål? Hvilke begreber skal de undersøge på museet?
Forbered eleverne på de faglige metoder de skal arbejde med. På Statens Naturhistoriske Museum er der gode muligheder for at eleverne kan lave omhyggelige observationer og beskrivelser af både planter, dyr og mineraler. Det er også muligt at lave sammenligninger mellem forskellige genstande. Eleverne kan formulere deres forventninger, hypoteser og spørgsmål.
Hvis I vil samle data på museet, skal I overveje om I vil tage noter, optage video eller tage billeder. Brug app'en Beskriv Verden på elevernes smartphones eller tablets, hvis I tager billeder. I kan forberede jer ved at arbejde med nogle af museets undervisningsmaterialer.
Organiser dagen
Hvem arbejder sammen med hvem? I hvilket tidsrum arbejder I fagligt? Hvor og hvornår holder I pause? Hvad vil eleverne ellers gerne opleve? Hvordan kan eller skal eleverne dokumentere deres undersøgelser?
Under besøget
Aktiv deltagelse
Medvirk til at alle elever får noget ud af besøget og vær et godt eksempel. Vær selv nysgerrig, aktiv, spørgende og interesseret. Lad gerne eleverne styre slagets gang og tal med dem om, hvordan de har struktureret dagen. Hjælp dem med at huske aftaler og holde sig til planen. Hjælp dem med at samle data. Tal med eleverne om relevante fagbegreber.
Sæt rammen for jeres arbejde på museet ved at anvende vores undervisningsmaterialer.
Efter besøget
Refleksion
Tal om uforberedte oplevelser og informationer fra besøget. Sammenknyt oplevelserne til de forventninger, hypoteser og spørgsmål eleverne havde inden besøget.
Faglig formidling og diskussion
Lad eleverne diskutere og formidle fagligt stof, resultater og erfaringer til resten af klassen eller i grupper. Arbejd videre med det faglige stof.
Evaluér besøget
Hvad fik I ud af besøget? Hvad fungerede godt – både fagligt og praktisk? Er der tegn på, hvad eleverne har lært i forhold til det faglige formål og stof? Er der noget, der skal planlægges anderledes, næste gang I skal besøge Statens Naturhistoriske Museum?
Værd at vide
Tasker og overtøj
Statens Naturhistoriske Museum på Øster Voldgade
- Der findes et meget begrænset antal aflåselige garderobeskabe samt et par store stofposer til institutionsbrug (spørg i billetsalget).
- Herudover er der garderobestativer til jakker. Garderoben er ubemandet og bruges på eget ansvar.
- Tasker og overtøj må ikke henstilles i udstillinger, gangarealer mv.
Botanisk Have
- I Botanisk Have findes ingen opbevaringsplads til tasker og overtøj. Medbragte tasker og overtøj skal I selv bære.
- Ved besøg i Palmehuset og Sommerfuglehuset skal tasker bæres foran for ikke at beskadige planter.
- Ved booket undervisningsforløb i Væksthuset er der garderobe til jeres rådighed under selve forløbet.
Spisning og madpakker
Statens Naturhistoriske Museum, Øster Voldgade 5 – 7
Der er ikke faciliteter til at spise medbragt mad og drikke på museet. Der er mulighed for at købe mad og drikke i museumscaféen indenfor museets åbningstider. I er velkomne til at bruge bænkene udendørs i museets gård til at spise medbragt mad.
Botanisk Have, Gothersgade 130
I Botanisk Have kan I spise ved bænke i haven og græsplænerne. Der må ikke indtages mad i væksthusene. I sommerhalvåret kan I købe mad og drikke i Botanisk Haves kaffevogn. Kaffevognens borde og stole er forbeholdt betalende kunder.