Elever vil gennem praktiske øvelser bruge autentiske videnskabelige metoder til at lære om begreber som tilpasning, artsdannelse, slægtstræ, fossiler og datering af fossiler. Menneskedyret kan også bruges til undervisning i fysiologi, genetik og molekylærbiologi.
3D-læringsprogram bruges til undersøgelse og sammenligning af kranier fra menneske, chimpanse og to forhistoriske menneskearter. Med programmet kan eleverne måle og beskrive forskelle og ligheder mellem de forskellige arter og bruge deres observationer til at komme med svar på spørgsmål om menneskets udvikling og slægtskab.
Du kan kontakte skoletjenesten på denne formular.
- 3D-læringsprogram til undersøgelser af kranier.
- Videoguide til hvordan 3D-programmet bruges.
- 3 dokumentarfilm om ligheder og forskelle mellem mennesker og menneskeaber.
- Faktaark med information om de fire arter.
- Faktaark med information om menneskeaber.
- Viden om bl.a menneskets udvikling og relation til de øvrige primater.
- Lærervejledning til hvordan materialerne kan bruges.
Menneskedyret er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen
Information til læreren
3D-læringsprogrammet giver elever mulighed for at undersøge og sammenligne kranier fra mennesker, chimpanser og to forhistoriske menneskearter. Eleverne kan måle og beskrive forskelle og ligheder mellem arterne og bruge deres observationer til at besvare spørgsmål om menneskets udvikling og slægtskab.
Programmet inkluderer en videoguide til brugen af 3D-programmet, samt tre prisvindende dokumentarfilm, der tager jer med ind i dissektionshallen på Statens Naturhistoriske Museum og under huden på en død chimpanse. Her lærer I om ligheder og forskelle mellem mennesker og vores nærmeste slægtninge, menneskeaberne.
Der medfølger faktaark med information om de fire arter i 3D-programmet og links til videre læsning, samt faktaark om menneskeaber. Derudover tilbydes viden om menneskets udvikling, relation til andre primater, forskning i fossiler og evolutionsteorien generelt. En lærervejledning med gode råd til brug af materialerne og baggrundsinformation understøtter arbejdet med 3D-programmets opgaver i klassen.