Statens Naturhistoriske Museum lancerer ny visuel identitet inspireret af naturen
På vej mod åbningen af den nye museumsbygning i Botanisk Have, lancerer Statens Naturhistoriske Museum en ny brandstrategi og visuel identitet. Museet, der er en del af Københavns Universitet, vil med en ny visuel identitet skærpe sin publikumsvendte profil og understøtte ambitionerne om at være et førstevalg for både det danske og det internationale museumspublikum, når det handler om viden om naturens verden.
Museets kommunikationsteam har i tæt samarbejde med det kreative bureau Holmes Studio udviklet den nye visuelle identitet, som er inspireret af Fibonaccis talrække og spiral.
- Fibonaccis talrække er et symbol på forbindelsen mellem alt i naturen, og den afspejler vores indsats for at skabe positiv forandring i kraft den store rækkevidde i museets udstillinger, vores vigtige samlinger, og vores forskning, siger Rikke Sanderhoff Mørch, vicemuseumschef for kommunikation og fundraising, Statens Naturhistoriske Museum.
Spiralen findes i mange af naturens former – fra stjernetåger og bølger til sneglehuse, solsikkehoveder og noget så prosaisk som menneskets øre. Den anvendes ofte i arkitekturen, ligesom den ses i kunsten i form af det gyldne snit.
- Når vi starter en designproces, er det vigtigt, at den tager afsæt af i vores samarbejdspartneres unikke position. I dette tilfælde har det været museets samlinger og den store rigdom af genstande fra naturens verden, vi finder her, der har inspireret os. Samtidig har vi ønsket at give museet en identitet, der både er smuk, funktionel og har et universelt udgangspunkt, hvilket vi finder i Fibonaccis ligning og spiral, siger Lucy Holmes, kreativ direktør og grundlægger af Holmes Studio.
Med afsæt i Holmes Studios design, har det danske designbureau B14 stået for udviklingen af museets nye kommercielle hjemmeside og digitale profil, som fokuserer på publikums behov for effektiv, praktisk information i forbindelse med et besøg på museet.
- B14 har sammen med museet arbejdet på at indsætte identiteten i en digital kontekst, som opfordrer til en udforskende oplevelse uden at gå på kompromis med effektive brugerrejser, siger Rasmus Høymann Laursen, designchef og partner i B14.
Den nye visuelle identitet kan allerede nu opleves på museets digitale platforme og introduceres i den kommende tid på en lang række materialer.
- Download museets designmaual
- Download museets logo på dansk
- Download museets logo på engelsk
- Se museets explainer video nedenfor
Vi har brug for dit samtykke
Du skal tillade marketing cookies for at afspille YouTube videoer
Brandelementer
Logotype og blad
Fibonaccis talrække, spiral og i forlængelse heraf det gyldne rektangel, har inspireret til kompositionen i både museets logotype og til det såkaldte blad, der indgår som et ledsagende illustrativt brandelement.
Bladet anvendes i museets visuelle design i nogle letgenkendelige grafiske mønstre til at forstærke den samlede brandeffekt på alt fra museets publikumsvendte website, til marketingkampagner og på en række produkter.
Inter og Larken
Museets brandtypografi udgøres af de to skrifttyper Inter og Larken, med hver deres forskelligartede karakteristika. Inter, designet af svenske Rasmus Andersson, er en open source sans serif, med et rent, enkelt og moderne udtryk, der er brugt til designet af museets logotype. Inter er en alsidig skrifttype, der anvendes til bred vifte af museets kommunikationsopgaver både til skærm og print.
Larken, designet af britiske Ellen Luff, er i kontrast til Inter en ekspressiv serif, der i sit udtryk trækker på naturinspiration. Larken bruges primært som display font, til at supplere og kontrastere Inter, særligt i den publikumsvendte kommunikation.
Rosette og mosaik
Med bladet dannes der ved rotation og multiplikation et rosettemønster, der sammensættes til dækkende flader og anvendes på en række mangeartede brandede produkter, eksempelvis muleposer, gavepapir, bagsiden af bonruller, kaffekopper m.m.
Bladet arrangeres også som brikker i et mosaikmønster, hvor rummet mellem bladene definerer en gitterstruktur, der i forskellig skala anvendes både som visuel brandeffekt og til at organisere elementerne i marketingmaterialer som plakater, bannere og annoncer. Gitterstrukturen fungerer på samme måde som et grundelement i designet og opbygningen af museets nye publikumsvendte website.
Farveskala
De nye brandfarver tager også udgangspunkt i naturen med Evergreen som museets signaturfarve og Spruce, Olive og Aloe som de øvrige grønne farve-alternativer. For også at kunne afspejle naturens mangfoldighed af farver, giver det nye design mulighed for, at man i marketingsammenhænge kan plukke individuelle farver som kampagne-signaturer.