Efteruddannelse for gymnasielærere

Efteruddannelse - to piger i lab
Statens Naturhistoriske Museum tilbyder efteruddannelse til lærere, der underviser på STX, HTX, HF og VUC. Se den samlede liste over kurser herunder.
Tilmeld og kontakt

Ønsker du at tilmelde dig museets efteruddannelseskurser? Send en mail med dit navn, gymnasium, telefonnummer og ønskede kursus, så kontakter vi dig.

Fortidens fingeraftryk – ind til benet

I undervisningsforløbet 'Fortidens fingeraftryk' arbejder vi med aktiviteter og metoder til at analysere og artsbestemme arkæologisk knoglemateriale. Knoglerne undersøges morfologisk og med den proteinkemiske metode ZooMS Resultater og data bruges i universitetets forskning i projektet Next Generation Lab.

Morfologisk artsbestemmelse af dyreknogler er et vigtigt redskab i arkæologien og kan fortælle os om fortidens biodiversitet, husdyrhold, handel, kost, kultur og meget andet. Samtidig er det en unik mulighed for at undervise konkret og undersøgelsesbaseret i anatomi, fysiologi, zoologi, taksonomi, fænotype/genotype og slægtskab.

På kurset vil du selv afprøve metoderne iscenesat i en gymnasiekontekst.

Vi fortæller om projektet Next Generation Lab og dets Citizen Science-tilgang, hvor vi arbejder tværfagligt med artsbestemmelse af arkæologisk materiale. Vi løfter sløret for resultaterne og for, hvordan dine elever kan arbejde med autentiske data hjemme på skolen.

Dato og tid
26. februar 2025 kl. 9–15
Tilmeldingsfrist
10. januar 2025
Adresse
Øster Voldgade 5–7, 1350 København K
Pris
1450 kr./person med forplejning
Fag
Naturvidenskabeligt grundforløb (NV), kemi, biologi og bioteknologi
Niveau
A, B, C
Billede
Next Generation Lab

DNA & Liv – biodiversitet og molekylærbiologi

I undervisningsforløbet DNA & liv arbejder gymnasieelever med miljø-DNA og PCR til artsbestemmelse og overvågning af arter i det danske vandmiljø. Eleverne indsamler og analyserer miljø-DNA prøver og får erfaring med forskningspraksis og videnskabelige metoder. Resultaterne benyttes af forskere på Københavns Universitet samt relevante myndigheder.

På kurset arbejder du selv hands on med indsamling og analyse af miljø-DNA. Vi diskuterer, hvordan du kan implementere metoderne hjemme på skolen eller deltage i projekter på Statens Naturhistoriske Museum. Vi præsenterer vores didaktiske overvejelser og mulighederne i at arbejde med autentisk forskning i undervisningen og lægger op til diskussion af potentialet i at inddrage elever i videnskabelige projekter og arbejdet med overvågning af biodiversitet og lokale vandmiljøer.

Dato og tid
24. september 2025 kl. 9–15
Tilmeldingsfrist
10. januar 2025
Adresse
Universitetsparken 15, 2100 København Ø
Pris
1450 kr./person med forplejning
Fag
Naturvidenskabeligt grundforløb (NV), kemi, biologi og bioteknologi
Niveau
A, B, C
Billede
DNA & Liv

Ansøg om støtte

Novo Nordisk Fonden ønsker at fremme naturvidenskabelig almendannelse og styrke interesse, viden og kompetencer inden for naturvidenskab, teknologi og bæredygtighed blandt børn og unge i Danmark. 

Lærere, som er ansat til at undervise i et eller flere af nedenstående fag på en offentlig eller privat grundskole eller gymnasium, kan søge om støtte til egen efteruddannelse. Der skal ansøges personligt fra den enkelte lærer og efter aftale med leder.

Formålet med efteruddannelsespuljen er at understøtte læreres løbende fagdidaktiske udvikling og faglige engagement gennem individuelt tilpasset og praksisnær efteruddannelse på korte formelle eller uformelle kurser. Formålet er desuden at give tid til refleksion, arbejdsglæde, sparring med kolleger og udvikling af undervisningen på egen uddannelsesinstitution.

Du kan søge om støtte, hvis du underviser på STX, HTX, HHX, HF og VUC i fagene naturvidenskabeligt grundforløb (NV), fysik, kemi, biologi, bioteknologi, naturgeografi, geovidenskab, astronomi, matematik, informatik, teknikfag, teknologi og naturvidenskabelig faggruppe.

Nyttige links

På Novo Nordisk Fondens hjemmeside kan du læse meget mere om efteruddannelsespuljen, ansøgningsprocessen og de enkelte kurser.